Storytelling, annons & förpackningsdesign – Utmarkens kaffe
Projektet gick ut på att uppfinna & utforma en egen produkt & till den göra förpackning & annons med hjälp av storytelling.
Utmarkens kaffe baseras på den verkliga berättelsen om Martin Niva som under 50 år delade ut post i väglöst land. Han var granne med min farmor & farfar i byn Maunu – en enastående intressant människa! Jag ville med både produkten, förpackningen & berättelsen hylla hans gärningar.
Via förpackningens design ville jag informera om var Martin arbetade, avstånden, orterna han färdades mellan & vilka upptåg han varit ute på. Jag valde färger utifrån den samiska flaggan – blå, röd, gul & grönt i bilderna. Typografin skulle spegla både den moderna delen & den äldre. Kaffet var en självklar del när posten kom långväga ifrån.
Annonsen berättar historien om lantbrevbäraren & visar upp produkten.
Lantbrevbäraren Martin Niva bodde i Maunu, Sveriges nordligaste kyrkby. Mellan åren 1933–1983 levererade han post i de allra yttersta områdena i norr. Med yrkesstolthet, mod och en orubblig vilja – posten skulle fram. I den nordligaste delen av Sverige, över gränserna. Finland, Norge, Sverige.  I väglöst land. Krig och fred. Sommar och vinter. Som längst var hans tur 36 mil. Tills fots, med båt, på skidor eller häst. 36 mil utan vägar.
»När vargarna ylade tog jag ut stegen« berättade Martin om sina strapatser.
När Martin kom rådde högtidlig stämning. Folk strömmade till från skog och fjäll. Över en kopp nykokt kaffe berättade Martin nyheter från omvärlden. Med sig hade han post och paket, mat och medicin. Han kom med vänlighet, ödmjukhet och omtanke för sina medmänniskor.
Brevbäraryrket såg Martin som en hederssak, och arbetet tog Martin ut på ett äventyr som sträckte sig över ett halvt sekel. I 50 år. Orubblig. Posten skulle fram.
Kort innan sin död sade Martin:
»Jag har varit till lite nytta för den här delen av världen«.
Till minne av lantbrevbäraren från Maunu, Posti-Marti, 1921–1999.
Tillbaka till toppen!